بررسی کوانتومی ذره مقید به یک منحنی

پایان نامه
چکیده

در این پایان نامه قصد داریم مسئله ی ذره ی مقید به یک منحنی در صفحه را بررسی کرده و سپس آن را به ذره ی مقید به سطح تعمیم دهیم. ذره ی مورد بحث ذره ای آزاد و تابع پتانسیل صفر می باشد. در بررسی ذره مقید به منحنی در صفحه، ما علاوه بر بررسی روش متداول دو روش پیشنهاد می دهیم. در روش اول با حذف متغیر وابسته، شکل هامیلتونی کوانتومی را بر حسب تکانه ی مستقل به دست آورده و در روش دوم بدون حذف متغیر وابسته، مولفه های تکانه کوانتومی را در دستگاه مختصات دکارتی به دست می آوریم. در بررسی ذره مقید به یک سطح از عملگر لاپلاس – بلترامی به عنوان عملگر انرژی جنبشی استفاده می شود. در ادامه عملگر انرژی جنبشی را بر حسب مولفه-های تکانه کوانتومی به دست می آوریم.

منابع مشابه

ذره در چاه کوانتومی با دیواره متحرک

We study the problem of a quantum particle in an infinite one dimensional potential well with a moving wall. Based on the effective Hamiltonian approach and using the gauge transformation concepts, we show that the effect of the moving wall appears as an extra phase factor in the wave function which depends on the velocity of the wall. 

متن کامل

دینامیک کوانتومی ذره جرم‌دار روی دوسیتر 3+1

 The phase space which is related to the motion of massive particle on 1+3- De sitter space is a 3-dimensional complex sphere. Our main aim in this study is discribing this movement in the frame quantum mechanics. Transfering from classical mechanic to quantum mechanics is possible by means of coherent states. Thus, after determination of this state, we quantize some of the classical observables.

متن کامل

بررسی شفافیت القایی الکترومغناطیسی در یک سیستم ترکیبی نقطه کوانتومی کروی-نانو ذره فلزی با استفاده از نظریه مای

در این مقاله شفافیت القایی الکترومغناطیسی در یک سیستم ترکیبی شامل یک نانو ذره‌ی فلزی کروی و یک نقطه‌ی کوانتومی کروی با استفاده از نظریه مای و همچنین تأثیر پارامترهای ساختاری این سیستم بر شفافیت القایی الکترومغناطیسی در حالت خطی سیستم بررسی می‌شود.

متن کامل

دینامیک کوانتومی ذره جرم دار روی دوسیتر ۳+۱

حرکت ذره جرم دار روی دوسیتر 1+3 دارای فضای فازی معادل با کره مختلط سه بعدی می باشد. هدف ما در این کار بررسی این حرکت در چارچوب مکانیک کوانتومی است. گذار از مکانیک کلاسیک به مکانیک کوانتومی به کمک حالت های همدوس امکان پذیر می باشد. بنابراین در این کار ما با تعیین این حالت ها ، به کوانتش مشاهده پذیر های کلاسیکی می پردازیم.

متن کامل

بررسی شفافیت القایی الکترومغناطیسی در یک سیستم ترکیبی نقطه کوانتومی کروی-نانو ذره فلزی با استفاده از نظریه مای

در این مقاله شفافیت القایی الکترومغناطیسی در یک سیستم ترکیبی شامل یک نانو ذره ی فلزی کروی و یک نقطه ی کوانتومی کروی با استفاده از نظریه مای و همچنین تأثیر پارامترهای ساختاری این سیستم بر شفافیت القایی الکترومغناطیسی در حالت خطی سیستم بررسی می شود.

متن کامل

عبور ذره از یک محیط متخلخل

در ازدیاد برداشت از مخازن به‌وسیله افزایش فشار، با رعایت قوانین زیست محیطی گاهی اوقات آب تولید شده از مخزن دوباره به مخزن بازگردانده می‌شود. وجود ذرات جامد و همچنین قطرات ریز نفت موجود در آب تزریقی، سبب کاهش شدید ضریب نفوذ پذیری مخزن و در نتیجه کاهش تولید می‌شود. در این تحقیق عبور سیالات حاوی ذرات جامد (سوسپانسیون‌ها) در محیط متخلخل مورد بررسی قرار گرفته و همچنین مکانیسم‌های رسوب ذرات با توجه ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023